Menu
Träffa oss!

Gör din närvaro framgångsrik i Almedalen

ALG_0814

Ulrika Häggroth har stöttat Åkesson & Currys kunder både inför och under Almedalsveckan i flera år. Ulrika, som till vardags är strateg och kundansvarig projektledare, har stor erfarenhet av att hjälpa kunderna utveckla sin kommunikation och sitt varumärke. Almedalen beskriver hon som en Roskildefestival för samhällsintresserade.

Hur råder du dina kunder att bäst förbereda sin Almedalsvecka?

– De flesta organisationer ägnar ett halvår åt att planera sitt deltagande i Almedalen med allt från lokaler, trycksaker, budskap och moderatorer. I år har fler ifrågasatt sitt deltagande, vilket alla borde göra. Och sätt upp mål. Utan mål finns ingen möjlighet att mäta effekt för att göra en objektiv utvärdering av deltagandet.

Även om vi självklart trycker på vikten av att arbeta strategiskt och med uppföljningar får man inte glömma bort att improvisera och våga jobba agilt väl på plats. Om tillfälle ges, ta chansen att debattera en aktuell fråga! Och glöm inte uppföljning.

Vilka ingredienser är viktigast för ett lyckat panelsamtal?

– Om möjligt, bjud på mat och/eller dryck och erbjud sittplatser. Almedalsbesökarna har trötta fötter! Teknik strular alltid så se till att ha backup-planer för allt. Tänk också på bakgrunden, många sätter loggor och liknande för högt på vepor och rollups. Här är förberedelser A och O. Många glömmer så enkla saker som att ha namnskyltar och presentera panelen. Moderatorn behöver ha journalistisk kompetens och vara påläst inom området, ställa följdfrågor och inte vara alltför låst vid manus. Och glöm för allt i världen inte att dokumentera för medarbetare – och externa målgrupper – så att fler får veta vad ni har gjort i Almedalen.

Vilka tips har du som strateg för att nå ut med sitt budskap i Almedalen?

– Det är enormt svårt att som mindre ”het” organisation eller företag nå ut i media under Almedalen eftersom partier och ”aktuella” myndigheter tar utrymmet. Ska du göra något utspel – gör det i förväg och följ upp under/efter Almedalen. Stirra dig inte blind på att få genomslag i media utan se det som ett tillfälle att nätverka och underhålla kontakten med nyckelpersoner och målgrupper. En uppgift som är nog så viktig. Boka upp möten, luncher och mingel i förväg med exempelvis reportrar, politiker eller opinionsbildare. Det låter kanske självklart men sträva efter att prata med ett antal nya människor varje dag – de flesta håller sig till sitt befintliga nätverk och det förfelar hela syftet.

Vad ser du själv mest fram emot?

– Det är alltid roligt att se hur bra det går för våra kunder och inspireras av andra. Sedan är det alltid trevligt att göra nya bekantskaper över en lunch eller ett glas.

 

Ulrika ingår i teamet från Åkesson & Curry som kommer finnas på plats i Visby, och som gärna hjälper dig att göra din närvaro framgångsrik. Vill du veta mer eller boka ett möte? Kontakta oss här.


Nyheter

Vi har fått ny ägare!

Läs mer här: Chimney köper Åkesson & Curry

Nyheter

Mingla med bravur

Sandra Grill, som är affärsutvecklare och försäljningsansvarig på Åkesson & Curry sedan 2015, har minglat med branschen i 25 år. Förbered dig, ta initiativ och glöm inte visitkorten. Fem snabba tips från vårt mingelproffs. 1. Välj mingel med omsorg Se till att få inbjudan till de mingel där du verkligen har en möjlighet att nätverka […]

Nyheter

Filmtips under Almedalsveckan

Låt andra ta del av vad ni gör i Almedalen genom att föreviga närvaron på film. Vår producent Zebastian Hall visar varför du borde lägga ner mobilen och låta ett proffs filma. Zebastian ingår i teamet från Åkesson & Curry som kommer finnas på plats i Visby, och som gärna hjälper dig att göra din […]

Nyheter

Gör din närvaro framgångsrik i Almedalen

Ulrika Häggroth har stöttat Åkesson & Currys kunder både inför och under Almedalsveckan i flera år. Ulrika, som till vardags är strateg och kundansvarig projektledare, har stor erfarenhet av att hjälpa kunderna utveckla sin kommunikation och sitt varumärke. Almedalen beskriver hon som en Roskildefestival för samhällsintresserade. Hur råder du dina kunder att bäst förbereda sin […]

Nyheter

Så får du ut det mesta av Almedalsveckan

Kommunicera ert budskap så att det verkligen når fram, mingla med framgång och hur gör du för att inte drunkna i intryck? För att få ut det bästa av Almedalsveckan gäller det att förbereda sig väl. Vår medarbetare Mats Janson har bevakat frågor direkt på plats för våra några av våra kunder i sex år och delar några av sina tips inför en av årets mest späckade veckor.

Nyheter

Vi hjälper dig att lyckas i Almedalen

Almedalen är en unik plats för att nå ut med sina budskap och bilda opinion. Samtidigt är det en utmaning att tränga genom bruset med sin kommunikation. Föratt lyckas räcker det inte att bara vara där. Det gäller att systematiskt förbereda sig inför Almedalen, vara aktiv på plats och slutligen följa upp kommunikationen efteråt. Vi […]

Nyheter

Tre år i rad: nominerad i Årets Byrå

Vi är glada över vår nominering till Årets Byrå – ett bevis för att våra kunder är nöjda med vårt arbete.

Nyheter

Årets julklapp – ett bidrag till UNICEF

God jul och gott nytt år önskar vännerna på Åkesson & Curry

Nyheter

Vi är ATG:s första externa contentbyrå!

Åkesson & Curry ska hjälpa ATG med digitalt redaktionellt innehåll riktat mot återförsäljare och ATG-ombud.

Nyheter

Dubbel vinst i Publishingpriset!

Vid årets upplaga av Publishingpriset kammade Åkesson & Curry hem priset i båda kategorierna vi var nominerade i. Bättre Liv och Paper fick varsin utmärkelse.

Vill du veta mer om Content Marketing?

Kontakta Sandra Grill